Korets grunnlegger

o_k_sundlisaeter_2_web-150x150

Ole Karsten Sundlisæter (1976) er utdannet kirkemusiker og instrumentalpedagog fra Trøndelag musikkonservatorium hvor han ble uteksaminert i 2001 med høyest mulig karakter i solo orgelspill. Sine studier fortsatte han i Paris (Conservatoire National de Region i Saint-Maur-des Fosses) hvor han i 2004 fikk sin Prix (master) i orgel, harmoni og instrumentering.

Sundlisæter har hatt organiststillinger i Nidarosdomen, Volda kirke, Hinna, Tasta og Stokka kirker i Stavanger. Fra oktober 2016 er han kantor i Hof kirke i Solør (Hedmark). Sundlisæter har et omfattende virke som freelance komponist, konsertorganist og dirigent. På bestilling har han skrevet til Trondheim Symfoniorkester og flere festivaler.

I 2014 ble hans oratorium «Olav den Helliges dåp”  urfremført i Stavanger konserthus, og siden fremført i Rouen-katedralen og Saint Clotilde i Paris. Hans opera “Haugtussa i Helheim” hadde sin verdenspremiere i Oslo Konserthus under Oslo Operafestival i november 2015. Begge disse helaftens verkene ble dirigert av komponisten og fremført med Stavanger oratoriekor som han startet i 2011. Med dette koret har Sundlisæter dirigert flere av de store kirkemusikalske verkene med orkester, som bl.a. Mozarts Requiem, Skapelsen av Haydn, Johannespasjonen og Juleoratoriet av Bach og Verdis Requiem.

Sundlisæters kompositoriske produksjon omfatter også en symfoni for symfoniorkester, en konsert for orgel og strykeorkester, kammermusikk og en rekke instrumentalverker og vokalmusikk. Ved flere anledninger er hans musikk blitt spilt på Radio og TV. Sundlisæter er medlem av Den Norske Komponistforening. Som konsertorganist har han spilt solokonserter i de fleste av landets domkirker. Han har gjort soloinnspillinger på orglene i Oslo Domkirke og Trefoldighetskirken i Arendal. Andre innspillinger av han er tilgjengelig fra hans nettside.

For mer informasjon, se hans YouTube-kanal og hans nettsted: www.sundlisaeter.no.

Ole Karsten Sundlisæter er æresmedlem nr. 2 i Stavanger oratoriekor.